KANDUNGAN
Bil | Perkara | Halaman |
| Kandungan | 1 - 3 |
1 | Kata Alu-Aluan Pengetua, SMK Datuk Menteri. | 4 |
2 | Kata-Alu-Aluan Guru Kanan Mata Pelajaran Sains | 5 |
3 | Objektif Jabatan, Objektif Sekolah, Objektif Sekolah (Jabtan Sains) | 6 |
4 | Manual Prosedur Kerja | 7 |
5 | Aktiviti Urusan Makmal, Proses Kerja | 8-11 |
6 | Carta Aliran – Urusan Makmal | 12 - 13 |
7 | Borang Digunakan – Urusan Makmal | 14 |
8 | Fail Meja Pembantu Makmal | 15 |
9 | Carta Organisasi Sekolah | 16 |
10 | Carta Organisasi Sekolah (Kedudukan Pembantu Makmal) | 17 |
11 | Senarai Tugas, Kuasa Dan Hubungan Pegawai Dengan Pegawai Lain | 18 - 19 |
12 | Urusan Penyediaan Alat-Alat Untuk Keperluan Pembelajaran Murid-Murid Yang Perlu Menggunakan Makmal Bagi Menjalankan Ujikaji: |
|
| Peraturan Pentadbiran | 20 |
| Proses Kerja | 21 - 22 |
| Carta Aliran | 23 - 24 |
| Checklist | 25 |
13 | Menyediakan Senarai Pembelian Barang-Barang Yang Diperlukan Oleh Makmal: |
|
| Peraturan Pentadbiran Pembelian | 26 |
| Proses Kerja | 27 |
| Carta Aliran Kerja | 28 |
| Chekcklist | 29 |
14 | Menguruskan Penerimaan, Penyimpanan Bahan, Pelupusan Stok Serta Mengemaskini Stok Tahunan: |
|
| Peraturan Pentadbiran | 30 |
| Proses Kerja | 31 - 32 |
| Carta Aliran | 33 - 34 |
| Carta Aliran: Urusan Pelupusan Alat/Radas (Bahan Kecil) | 35 |
| Carta Aliran: Arahan Pergerakan Catatan Bahan Kimia Dan Alatan Radas Dalam Buku-Buku Stok Jabatan Sains Sekolah; | 36 |
| Checklist | 37 |
15 | Menguruskan Kebersihan dan Keceriaan Makmal: |
|
| Peraturan Pentadbiran | 38 |
| Proses Kerja | 39 - 40 |
| Carta Aliran | 41 |
| Checklist | 42 |
16 | Menyelia dan mengawasi PAR Makmal: |
|
| Peraturan Pentadbiran | 43 |
| Proses Kerja | 44 |
| Carta Aliran | 45 |
| Checklist | 46 |
17 | Membantu Guru-Guru Sains semasa Ujikaji, Mengawasi Kelas Amali Harian Dan Peperiksaan Amali: |
|
| Peraturan Pentadbiran | 47 |
| Proses Kerja | 48 |
| Carta Aliran | 49 |
| Checklist | 50 |
18 | Mengawasi Langkah-Langkah Keselamatan Dalam Makmal |
|
| Peraturan Am Dalam Makmal Dan Bilik Persediaan | 51 |
| Peraturan makmal bagi Pelajar | 52 - 53 |
| Peraturan Penggunaan bahan Kimia | 54 |
| Proses Kerja | 55 - 56 |
| Carta Aliran | 57 - 60 |
| Checklist | 61 |
19 | Senarai Undang-Undang Dan Peraturan-Peraturan Yang Diperlukan Oleh Pembantu Makmal |
|
| Undang-Undang Dan Peraturan-Peraturan Hendaklah Mengikut Buku Panduan Penyelenggaraan Makmal | 62 |
20 | Senarai Jawatankuasa Yang Dianggotai Oleh Pembantu Makmal | 63 |
21 | Senarai Borang Yang Digunakan | 64 |
22 | Borang Pesanan Penyediaan Radas | 65 |
23 | Borang Permohonan Pembelian | 66 |
24 | Borang Sebutharga | 67 |
25 | Pesanan Sekolah | 68 |
26 | Borang-Borang Kew.PA | 69-87 |
27 | Borang-Borang Kew.PS | 88-98 |
28 | Norma Kerja Bagi Tugas-Tugas Yang Dijalankan Oleh Pembantu Makmal | 99 |
29 | Senarai Tugas Harian | 100 |
30 | Bahan Rujukan | 101 |
31 | Ucapan Penghargaan Dan Terima Kasih | 102 |
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DATUK MENTERI 86100 AYER HITAM, BATU PAHAT, JOHOR Tel : 07-7581134 Faks : 07-7583032 e-mail : smkdm@tm.net.my
|
Assalamualaikum wbth. Bersyukur saya kehadrat Allah kerana diberi peluang mencoretkan sepatah dua kata di dalam buku ini.
Saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada Jabatan Sains dan Organisasinya kerana berjaya menerbitkan buku “Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja” khusus untuk Jabatan Sains, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam.
Dengan adanya buku ini adalah menjadi harapan semua semoga proses P&P mata pelajaran sains akan lebih lancar dan akan memberi kefahaman yang jelas khususnya kepada guru-guru dan kakitangan makmal. Saya yakin buku ini akan menjadi panduan dan rujukan penting kepada pihak pengurusan makmal.
Sekian, semoga Allah memberkhati usaha-usaha yang ikhlas demi mewujudkan pengurusan yang cekap dan berkualiti.
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
Salam hormat,
(EVA BINTI ABDULLAH)
Pengetua,
SMK Datuk Menteri,
Ayer Hitam.
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DATUK MENTERI 86100 AYER HITAM, BATU PAHAT, JOHOR Tel : 07-7581134 Faks : 07-7583032 e-mail : smkdm@tm.net.my
|
Assalamualaikum wbth.,
Jabatan Sains, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam berkeyakinan bahawa pengurusan yang cekap dan berkualiti akan melahirkan pelajar yang berilmu dan cemerlang. Untuk mencapai target itu kerjasama semua pihak perlu diwujudkan.
Terbitnya buku “Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja” (Bagi Pembantu Makmal) adalah satu langkah awal untuk melancarkan proses P&P dan kewujudannya pasti akan memberi kefahaman dan kesefahaman di dalam menjalankan tugas yang diamanahkan.
Sekian, terima kasih.
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
(NOR AFFIDA BINTI JUPRI)
Guru Kanan Mata Pelajaran Sains,
SMK Datuk Menteri,
Ayer Hitam.
OBJEKTIF JABATAN:
Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi pontensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara
OBJEKTIF SEKOLAH:
Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Menteri, Ayer Hitam berusaha menjadikan setiap pelajar berkeupayaan dan berpontensi untuk maju dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini akan tercapai dengan mengintegrasikan kepakaran dan kemampuan guru-guru yang berkelayakan untuk membimbing pelajar secara professional dan mewujudkan sekolah yang mempunyai kemudahan asas yang mencukupi bagi menghasilkan pelajar berpengetahuan dan berakhlak serta dapat memberi sumbangan kepada pembangunan agama, bangsa dan negara.
OBJEKTIF SEKOLAH (MAKMAL)
Menyediakan sebuah makmal yang lengkap dan bersistematik supaya dapat digunakan sepenuhnya oleh guru dan pelajar bagi menjalankan proses Pembelajaran dan Pengajaran melalui ‘experemen’ dan meningkatkan kemahiran bagi melahirkan pelajar yang berpengetahuan dan berakhlak serta dapat memberi sumbangan kepada pembangunan agama, bangsa dan negara.
MANUAL PROSEDUR KERJA
AKTIVITI URUSAN MAKMAL
Proses Kerja – Urusan Makmal
Jawatan | Proses Kerja |
Guru Kanan Sains
Pengetua
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pengetua/Guru sains
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pengetua/Guru Kanan Sains
Guru Kanan Sains/Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pengetua Guru Kanan Sains
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Guru Kanan Sains
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
| 1. Membuat anggaran Perbelanjaan dalaman setelah mendapat peruntukan dari Jabatan Pendidikan Negeri/Kementerian Pendidikan. 2. Meluluskan anggaran perbelanjaan dalaman.
3. Berbincang dengan Guru Kanan Sains
4. Menyenaraikan senarai keperluan a) Berdasarkan stok semasa b) Senarai keperluan peralatan daripada guru-guru perintis matapelajaran
5. Mengisi borang pesanan tempatan.
6. Meluluskan senarai keperluan permintaan untuk pembelian.
7. Membuat senarai sebut harga.
8. Penghantaran senarai sebut harga ke syarikat-syarikat pembekal.
9. Terimaan senarai harga daripada syarikat pembekal.
10. Berbincang mengenai syarat-syarat pembelian
11. Mengisi borang pesanan pembelian.
12. Kelulusan pembelian.
13. Terima bekalandaripada syarikat-syarikat pembekal.
14. Kemasukan stok
15. Terimaan Invois dan disahkan pembelian
16. Penyerahan invois ke pejabat untuk pembayaran .
17. Rekodkan daftar bil pembayaran.
18. Pengeluran stok kegunaan bagi kelas-kelas amali sains.
|
Jawatan | Proses Kerja |
Guru Kanan Sains Guru-guru Panitia Matapelajaran Guru-guru sains
Pembantu Makmal
PAR (Makmal)
Pembantu Makmal PAR Makmal
Guru-guru sains Pembantu Makmal PAR Makmal
Pembantu Makmal
PAR
PAR
PAR
Pembantu makmal
Pembantu Makmal PAR
Guru Kanan Sains Pembantu Makmal
|
19. Mengarahkan PAT (Makmal) untuk membuat persediaan kekemasan bilik- bilik makmal dari masa ke semasa.
20. Membuat persediaan kelengkapan keperluan penamatan untuk sesi kelas amali sains berdasarkn senarai borang pesanan persediaan yang diterima.
21. Menempatkan keperluan peralatan yang akan digunakan ke bilik makmal.
22. Membantu guru-guru sains ketika kelas-kelas amali sedang dijalankan sekiranya diperlukan dari masa ke semasa.
23. Mengawal langkah-langkah keselamatan dipatuhi oleh murid.
24. Menyemak jumlah bilangan terima peralatan yang telah digunakan.
25. Membasuh peralatan yang telah digunakan dan menempatkan ke tempat simpan.
26. Mengemas dan membersih persekitaran bilik makmal lantai meja murid sinki papan hitam
27. Mengemas kembali bilik makmal selepas sesi kelas amali sains.
28. Mengemaskini stok pelupusan dan hapuskira.
29. Memperbaiki aspek-aspek keceriaan bilik-bilik makmal dari masa ke semasa.
30. Mengadakan Kursus dalaman bagi kakitangan makmal sekiranya diperlukan dari masa ke semasa.
31. Lain-lain tugas yang diarahkan |
Carta Aliran – Urusan Makmal
Terima pesanan guru |
Membuat anggaran perbelanjaan dalaman |
Mengarah PAR makmal membuat persediaan |
Mengemas kembali selepas tamat kelas |
Ketua Jabatan Sains |
Tidak |
Lengkap |
Ya |
Kelulusan dari pengetua. |
Bincang dengan Ketua Jabatan Sains. |
Buat senarai pembelian. |
Isi borang pesanan. |
Kelulusan pembelian oleh pengetua. |
Sediakan sebutharga dan hantarkan. |
Terima sebutharga. |
Berbincang pembelian dengan Ketua Jabatan Sains. |
Lengkap |
Tidak |
Ya |
Kelulusan dari pengetua. |
Isi borang pesanan pembelian |
Terima bekalan dari pembekal |
Baik/betul. |
Masuk stok |
Keluar stok/kemaskini dan hapuskira |
Ya |
Borang Digunakan untuk makmal – Urusan makmal
a) Borang Pesanan
b) Buku stok
CARTA ORGANISASI SEKOLAH
Ketua Pembantu Tadbir N26 Pembantu Tadbir N17&W17 Pembantu Makmal C17 PAR N4&N1 PRA SWASTA
|
PN. EVA BT ABDULLAH PENGETUA (DG54) |
EN. JAHENI SIDEK P.K.(DG48) |
EN. KAMILAN DAMIRI P.K. HEM (DG44) |
TH. HJ. MUKAMAT ALIP JASNURI P.K. KOKURIKULUM (DG48) |
EN. AS AZIZ SALAM PK PETANG (DG44) |
KECERIAAN: Bangunan Kawasan Padang Kantin
|
KEBAJIKAN: Biasiswa Buku Teks Kesihatan Disiplin
|
KO-KO: Sukan Olahraga Kelab Persatuan Unit Beruniform |
PERKHIDMATAN: Lantikan Pengesahan Lanjutan Percubaan Pencen Cuti Prestasi Pengisytiharan Harta Tanggung Kerja Pemangkuan Naik Pangkat Pelepasan/Perletakan Pertukaran Persaraan Pendaftaran Guru Penyata-Penyata Pendaftaran Murid |
KEWANGAN: Terimaan Pembelian Pembayaran Bayar Tunai Panjar Wang Runcit Audit Payroll Baucer Berasingan Tuntutan-Tuntutan Pengurusan Stor Pelupusan/Hapus Kira Biasiswa |
KURIKULUM: Peperiksaan PMR SPM STPM
Ujian Bulanan Penggal Bersama
GURU PANITIA: 24 ORANG
JADUAL WAKTU: Jadual Kelas Jadual Ganti |
GKMP BAHASA |
GKMP SOSIAL |
GKMP SAINS |
GKMP TEK.VOK |
CARTA ORGANISASI SEKOLAH
(KEDUDUKAN PEMBANTU MAKMAL)
PN. EVA BT ABDULLAH PENGETUA (DG54) |
TH. HJ. MUKAMAT ALIP JASNURI P.K. KOKURIKULUM (DG48) |
EN. AS AZIZ SALAM PK PETANG (DG44) |
PN. HJH. SUKIMAH BT AZIZ PEMBANTU AM RENDAH N1 |
PN. SERIKANDI BT YAACOB PEMBANTU AM RENDAH N4 |
CIK EMMY RUZIANA A. RAHMAN PEMBANTU AM RENDAH N1 |
EN. KHAIDZIR ALLUVA MOHD ISMAN PEMBANTU AM RENDAH N1 |
PN. PARIZAH OMAR KETUA PEM. TADBIR N26 |
TN.HJ. MOHAMADDILLAH B MASURI PEMBANTU MAKMAL C17 |
PN. ROSMAHWATI BT MALEK PEMBANTU MAKMAL C17 |
PN. HJH. JAMALIAH BT OTHMAN PEMBANTU TADBIR 17 |
PN. ZAINON BT SUBANI PEMBANTU TADBIR N17 |
PN. KHAMIDAH BT MD. ZIN PEMBANTU TADBIR RENDAH N17 |
PN. NORAZIANTI MAIAN PEMBANTU TADBIR RENDAH N17 |
PN. ROSMINAH MURI PEMBANTU MAKMAL C17 |
PN. ROSLINDA BT HJ. SIRAJ PEMBANTU MAKMAL C17 |
CIM SURAYA BT ISMAIL PEMBANTU KERANI KEW. N17 |
PN. NOR AFFIDA BT JUPRI GKMP SAINS (DG44) |
EN. JAHENI SIDEK P.K.(DG48) |
EN. KAMILAN DAMIRI P.K. HEM (DG44) |
SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN
PEGAWAI DENGAN PEGAWAI LAIN
JAWATAN -PEMBANTU MAKMAL C17
Tugas Pegawai Atasan Yang Ada Hubu8ngan | Tugas dan Tanggungjawab | Kuasa Yang Diberi | Tugas Pegawai Lain Yang Ada Hubungan |
Pengetua/ Penolong Kanan
Semua perkara mengenai pembelian / perbelanjaan
Semua perkara keselamatan/ kebersihan makmal
Guru Kanan Sains:
Penyeliaan perkara berkaitan dengan stok
Penilaian Prestasi Tahunan
Guru Kanan Sains / Guru Kanan Mata Pelajaran Sains:
Menyediakan Senarai Tugas
Pembantu Tadbir N22:
Semua perkara berkaitan dengan pembayaran / cuti tahunan |
1. Menyediakan alat-alat untuk keperluan pembelajaran bagi menjalankan ujikaji
2. Menyediakan senarai pembelian barang-barang yang diperlukan di makmal
3. Menguruskan penerimaan, penyimpanan bahan-bahan, memproses hapus kira dan pelupusan stok serta mengemas kini stok tahunan
4. Menguruskan kebersihan dan keceriaan makmal
5. Menyelia dan menyediakan senarai tugas Pembantu Am Rendah dan memberi Kursus Dalam Perkhidmatan mengikut keperluan
6. Membantu guru-guru sains semasa ujikaji dijalankan, mengawasi kelas-kelas amali harian dan kelas-kelas amali peperiksaan SPM dan STPM
7. Mengawasi ksselamatan dalam makmal dan memastikan pelajar-pelajar mematuhi peraturan-peraturan makmal yang disediakan
8. Tugas-tugas lain yang diarahkan dari semasa-ke semasa oleh Guru Kanan Sains dan Pengetua
|
PKPA 2/91
A.P.103 (a)
Kuasa diberi untuk membuat laporan terus kepada pegawai berkenaan |
· Pembantu Am Rendah. (penyediaan alatan/bahan)
Pegawai-pegawai lain
· Penyelia Sains SPN (Penyeliaan)
· Pegawai Kesihatan (Kecederaan / Kemalangan
· Pegawai Polis Keselamatan / Kecurian
· Pegawai Bomba Kebakaran
· Pegawai JKR (air/letrik) Bekalan
· Juruteknik Letrik. |
PERATURAN PENTADBIRAN, PROSES KERJA,
CARTA ALIRAN DAN CHECKLIST PEMBANTU MAKMAL
Urusan Penyediaan Alat-Alat Untuk Keperluan Pembelajaran Murid-Murid Yang Perlu Menggunakan Makmal Bagi Menjalankan Ujikaji
Peraturan Pentadbiran:
i. Borang pesanan persediaan hendaklah dikemukakan tiga hari sebelum tarikh diperlukan
ii. Persediaan keperluan perlu dibuat satu hari lebih awal dari tarikh diperlukan
iii. Keperluan perlu disediakan dengan lengkap di dalam berkeadaan baik, berfungsi serta selamat digunakan
iv. Waktu semasa keperluan perlu dikenalpasti
v. Bilangan peralatan yang telah digunakan perlu dikembalikan dengan bilangan yang mencukupi
vi. Sebarang kerosakan perlu direkodkan
Proses Kerja:
Urusan Penyediaan Alat-Alat Untuk Keperluan Pembelajaran Murid-Murid Yang Perlu Menggunakan Makmal Bagi Menjalankan Ujikaji:
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12
|
Sedikan borang pesanan persediaan
Terima borang pesanan persediaan daripada Guru Sains
Semak bilangan stok keperluan
Rujuk kepada Guru Sains sekiranya diperlukan
Keperluan disediakan berdasarkan borang pesanan. Tentukan waktu keperluan.
Lain-lain tugas yang diarahkan dari semasa ke semasa.
Berada di dalam bilik persediaan dan bilik makmal ketika kelas amali sedang dijalankan
Semak semula bilangan peralatan yang telah digunakan dan
dikembalikan
Rekod kerosakan sekiranya ada
Bersihkan peralatan yang telah digunakan sekiranya diperlukan
Simpan peralatan ke tempat simpanan dalam keadaan bersih dan teratur
Rekod keperluan stok |
Guru Sains |
|
Carta Aliran:
Urusan Penyediaan Alat-Alat Untuk Keperluan Pembelajaran Murid-Murid Yang Perlu Menggunakan Makmal Bagi Menjalankan Ujikaji;
|
| Sediakan Borang Pesanan Persediaan |
|
|
|
|
| Tempat Borang Pesanan Persediaan Di Setiap Bilik Makmal |
|
|
|
|
| Terimaan Borang Pesanan Persediaan |
|
|
|
|
| Semak Keperluan |
|
|
|
|
| Maklumkan kepada guru sains sebarang kekurangan Stok atau sebarang permasalahan yang berbangkit |
|
|
|
|
| Persediaan keperluan |
|
|
|
|
| Tentukan waktu keperluan |
|
| Tempat peralatan keperluan di Bilik Makmal mengikut waktu keperluan. |
|
|
|
|
| Berada di Bilik Makmal ketika kelas amali sedang dijalankan sekiranya diperlukan |
|
|
|
|
| Berada di bilik persediaan ketika kelas amali sedang dijalankan |
|
|
|
|
| Berada di Bilik Makmal 5 minit sebelum kelas amali tamat |
|
|
|
|
| Semak bilangan peralatan yang dikembalikan |
|
|
|
|
| Rekod kerosakan |
|
|
|
|
| Bersihkan dan susun semula untuk kelas amali berikutnya |
|
|
|
|
| Bersihkan dan simpan keperluan yang tidak digunakan ke tempat simpanan |
CHECKLIST:
Urusan Penyediaan Alat-Alat Untuk Keperluan Pembelajaran Murid-Murid Yang Perlu Menggunakan makmal Bagi Menjalankan Ujikaji
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | |||||||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Semak Jadual Pesanan Guru yang akan menggunakan makmal pada tiap-tiap hari
Arahkan PAR (Makmal) menyiapkan keperluan dan di tempatkan ke Bilik Makmal
Semak balik apa yang di sediakan oleh PAR Makmal
Semak balik bilangan peralatan yang telah digunakan selepas tamat kelas amali sains
Pastikan sebarang kerosakan direkodkan
Pastikan peralatan yang telah digunakan dibersihkan oleh PAR Makmal dan disimpan ke tempat simpanan dalam keadaan bersih dan teratur
Rekodkan kemasukan / pengeluaran stok |
|
|
Catatan:
Ketika kelas amali sains di jalankan Pembantu Makmal hendaklah berada di makmal untuk memberi bantuan kepada guru sekiranya diperlukan.
Menyediakan Senarai Pembelian Barang-Barang Yang Diperlukan Oleh Makmal:
Peraturan Pentadbiran Pembelian Barang-Barang Yang Diperlukan di Makmal;
i. Senarai pembelian hendaklah berpandukan kepada semakan stok diakhir tahun
ii. Sebut harga perlu didapati dari syarikat pembekal
iii. Perbincangan dan persetujuan perlu diperolehi dengan Guru Mata Pelajaran Sains dan Pengetua sebelum pembelian dibuat
Proses Kerja Pembelian Barang-Barang Yang Diperlukan Di Makmal
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
| Senaraikan pembelian berpandukan baki terakhir semasa semakan stok dan juga senarai tambahan dari guru-guru sains
Mengisi ‘Borang Pesanan Sekolah’ dan diberi kepada Pengetua untuk diluluskan
Mengisi borang sebutharga dan poskan kepada syarikat-syarikat yang berkenaan. Tentukan waktu keperluan
Terima jawapan sebut harga. Berbincang mengenai pembelian barang-barang berdasarkan kualiti dan sebutharganya yang terendah
Mengisi ‘Borang Pesanan Kerajaan’ (BPK)
Daftar BPK ke dalam buku daftar bil.
Poskan Borang Pesanan Kerajaan |
|
|
Carta Aliran Kerja Bagi Pembelian Barang-Barang Yang Perlu Direkodkan;
|
| Membuat senarai pembelian |
|
|
|
|
| Mengisi Borang Pesanan Sekolah |
|
|
|
|
| Serahkan kepada Pengetua untuk diluluskan |
|
|
|
|
| Mengisi boring sebutharga dan poskan |
|
|
|
|
| Terima jawapan sebutharga |
|
|
|
|
| Berbincang dengan Pengetua, Ketua Mata pelajaran Sains, Guru Mata Pelajaran Sains untuk pembelin |
|
|
|
|
| Mengisi Borang Pesanan Kerajaan |
|
|
|
|
| Daftar Borang Pesanan Kerajaan ke dalam Buku Daftar Fail |
|
|
|
|
| Poskan |
Checklist: Pembelian Barang Yang Diperlukan Di Makmal
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | |||||
1.
2.
3.
4.
5.
|
Semak senarai pembelian
Isi boring pesanan
Isi boring sebutharga
Isi Borang Pesanan Kerajaan
Poskan
|
|
|
Menguruskan Penerimaan, Penyimpanan Bahan, Pelupusan Stok Serta Mengemaskini Stok Tahunan:
Peraturan-Peraturan Pentadbiran;
1. Pastikan barang yang diterima dalam keadaan baik menepati jenama dan kuantiti dipesan
2. Alat dan bahan disimpan dengan baik dan selamat mengikut cara penyimpanan
3. Alat/Radas dan bahan yang pecah/rosak/tarikh luput direkod untuk hapuskira
4. Borang (Kew.300) hapuskita dihantar ke Jabatan Pelajaran Negeri sebelum 8 jun setiap tahun (8 salinan)
Proses Kerja:
Urusan Penerimaan, Penyimpanan, Pelupusan Stok Serta Mengemaskinikan Stok Tahunan;
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4..
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
|
Terima borang-borang yang dipesan dari pembekal
Semak dan pastikan kuantiti jenama mengikut yang dipesan
Tandatangan Borang Penghantaran, cop dan tarikh.
Terima Invois berserta Borang Pesanan dari pembekal
Catat dan rekod dalam buku stok
Serahkan Invois berserta borang pesanan yang telah lengkap ke pejabat untuk urusan pembayaran
Menyimpan alat/radas ke dalam stor mengikut cara penyimpanannya.
Merekod pengagihan alat/radas ke Makmal-makmal
Menyemak rekod alat/radas yang pecah untuk hapuskira
Isi Borang Pelupusan
Serah kepada Ketua Mata Pelajaran Sains |
Pembantu Makmal Pembantu Tadbir
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
Pembantu Makmal
|
|
Carta Aliran:
Urusan Penerimaan, Penyimpanan Bahan, Pelupusan Stok Serta Mengemaskinikan Stok Tahunan
Terima barang dari pembekal |
Kemukakan semula kepada pembekal |
Tidak Memuaskan |
Ya |
Tandatangan borang penghantaran |
Catat/Rekod dalam Buku Stok |
Semak buku rekod alat/radas yang pecah untuk hapuskira |
Isi Borang Pelupusan |
Serah kepada Ketua Mata Pelajaran Sains |
Buat Senarai |
Rekod Pengagihan alat/radas ke makmal-makmal |
Simpan alat/radas ke dalam stor |
Serah Invois ke Pejabat |
Terima Invois |
Kualiti/Kuantiti memuaskan |
Carta Aliran:
Urusan Pelupusan Alat/Radas (Bahan Kecil)
Mengenal pasti rekod pecah |
Lembaga Pemeriksa (Sekolah) |
Hantar permohonan |
Ambil tindakan seperti dalam kelulusan |
Tidak |
Laporan maklum balas Kew 300x |
Terima kelulusan |
Lengkap |
Ya |
Buat permohonan dalam Borang Kew 300v |
Carta Aliran: Arahan Pergerakan Catatan Bahan Kimia Dan Alatan Radas Dalam Buku-Buku Stok Jabatan Sains Sekolah;
BUKU INVENTORI |
BUKU STOK UTAMA ALATAN RADAS |
BUKU STOK UTAMA BAHAN KIMIA |
BUKU STOK MAK. KIMIA |
BUKU STOK MAK. BIO.LOGI |
BUKU STOK MAK. FIZIK |
BUKU STOK MAK. SAINS TERAS/KBSM |
REKOD ALAT / RADAS PECAH |
REKOD PEMINDAHAN/PINJAMAN ALAT RADAS/BAHAN KIMIA |
BUKU STOK MAK. KIMIA |
BUKU STOK MAK. FIZIK |
BUKU STOK MAK. BIO.LOGI |
BUKU STOK MAK. SAINS TERAS/KBSM |
Checklist: Mengurus Penerimaan, Penyimpanan Bahan, Pelupusan Stok serta Mengemaskinikan Stok Tahunan
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | |||||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Menyemak barang-barang yang diterima
Menandatangani Borang Penghantaran
Terima Invois dan rekodkan
Menyimpan alat/radas ke dalam stor
Membuat senarai alat/radas untuk dihapuskan
Isi Borang pelupusan |
|
|
Menguruskan Kebersihan dan Keceriaan Makmal:
Peraturan-Pentadbiran;
i. Bilik-bilik makmal mestilah berkeadaan bersih, kemas dan teratur
ii. Peralatan-peralatan perlu dipastikan berkeadaan bersih dan boleh digunakan
iii. Penyimpanan alat/radas ke tempat simpanan yang betul
iv. Aspek keceriaan bilik-bilik makmal dipertingkatkan dari semasa ke semasa
Proses Kerja: Urusan Kebersihan dan Keceriaan Makmal
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
5.
|
Membersihkan dan mengemaskan bilik makmal: · Papan hitam dibersihkan · Meja guru dan meja murid dilap · Lantai makmal disapu · Bakul sampah dikosongkan · Sinki dibasuh · Siling, cermin tingkap dan kipas dilap
Membasuh dan menyimpan radas-radas yang telah digunakan: · Radas-radas kaca dan plastik direndam dan dicuci · Mikroskop dibersihkan dari specimen dan habuk sebelum disimpan · Barang-barang elektrik disimpan
Menggantungkan/mempamerkan carta-carta yang bersesuaian
Memasang papan petunjuk seperti:
· DILARANG MEMBUANG SAMPAH KE DALAM SINKI · JAGALAH KEBERSIHAN MAKMAL · GUNAKAN TONG SAMPAH
Membersihkan Taman Sains:
· Mencabut rumput dan tumbuhan yang tumbuh meliar · Memberi makanan binatang-binatang peliharaan · Menanam tumbuhan-tumbuhan untuk tujuan ujikaji · Membela binatang-binatang kecil untuk tujuan ujikaji |
|
|
Carta Aliran: Urusan Kebersihan dan Keceriaan Makmal;
|
| Menjalankan kerja pengawasan kecemasan bilik makmal dari semasa ke semasa |
|
|
|
|
| Membasuh peralatan sains dan menyimpan ke tempat simpanan dalam keadaan teratur sekiranya tidak digunakan lagi |
|
|
|
|
| Mempamerkan carta-carta sains yang bersesuaian di bilik-bilik makmal |
|
|
|
|
| Memasang papan penunjuk tanda amaran yang bersesuaian |
|
|
|
|
| Menyedia kebersihan taman sains dari semasa ke semasa |
Checklist: Urusan Kebersihan dan Keceriaan Makmal;
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | ||||||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Pastikan kebersihan keseluruhan makmal
Radas-radas telah dibasuh dan disimpan
Pastikan carta-carta di tempat asalnya
Pastikan papan-papan petunjuk di tempat asalnya
Taman haiwan telah dibersihkan
Binatang-binatang peliharaan telah diberi makan |
|
|
Menyelia Dan Mengawasi PAR Makmal:
Peraturan-Peraturan Pentadbiran;
i. Panduan dan bimbingan mesti diberikan kepada kakitangan baru makmal mengenai kerja-kerja yang berlu dibuat
ii. Peralatan dan bahan yang digunakan hendaklah dibersihkan oleh kakitangan makmal
iii. Setiap persediaan di makmal yang dilakukan oleh kakitangan makmal (PAR) hendaklah diawasi
Proses Kerja: Menyelia dan Mengawasi
(PAR) Makmal
Bil. | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
|
Memberi panduan dan bimbingan kepada kakitangan makmal (PAR) dan menyediakan setiap pesan yang dikehendaki oleh guru sains
Mempastikan makmal dan peralatan di makmal berkeadaan bersih dan disimpan mengikut tempat asal
Mengawasi kakitangan makmal (PAR) membuat persediaan di bilik persediaan.
Mempastikan kakitangan makmal membersihkan makmal setiap kali selepas tamat kelas | ` |
|
Carta Aliran: Menyelia Dan Mengawasi PAR Makmal
Terima pesanan dari guru |
Berbincang dengan guru sains |
PAR berada di makmal semasa kelas berlangsung |
Tidak lengkap |
Minta guru sains lengkapkan |
Tidak lengkap |
Minta PAR sediakan |
Mengemas kembali makmal selepas tamat kelas |
Ya |
Lengkap? |
Mengarah dan memberi panduan kepada kakitangan makmal membuat persediaan dimakmal |
Lengkap |
Ya |
Checklist: Menyelia Dan Mengawasi PAR Makmal
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | ||||||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Menyemak jadual pesanan guru yang akan menggunakan makmal dan lain-lain keperluan yang mesti disiapkan
Mengarahkan PAR Makmal menyiapkan pesanan guru berkenaan
Membantu dan menunjuk ajar apa yang disediakan oleh PAR
Menyemak kembali apa yang disedikan oleh PAR
Mempastikan makmal bersih, peralatan dibersihkan dan disimpan ke tempat asal selepas digunakan
Menyemak kembali stok yang disimpan oleh PAR dan pastikan sebarang kerosakan direkodkan |
|
|
Membantu Guru-Guru Sains semasa Ujikaji, Mengawasi Kelas Amali Harian Dan Peperiksaan Amali:
Peraturan-Peraturan Pentadbiran;
i. Pembantu Makmal mesti berada di bilik makmal sekiranya diperlukan
ii. Alat/Radas dan bahan mesti mencukupi dan berfungsi
iii. Setiap pesanan yang dibuat oleh guru disediakan, menepati kehendak ujikaji atau amali
iv. Langkah-langkah keselamatan sentiasa dipatuhi oleh murid-murid ketika amali sedang dijalankan
Proses Kerja: Membantu Guru-Guru Sains semasa Ujikaji, Mengawasi Kelas Amali Harian Dan Peperiksaan Amali;
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Ddirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. |
Menerima arahan guru dan berada di makmal semasa ujikaji dijalankan
Mempastikan alat radas yang dikehendaki mencukupi dan berfungsi dengan baik
Membantu guru-guru sains dalam pemasangan dan pemindahan alatan sains sekiranya diperlukan
Menyediakan keperluan ‘URGENT’ (SEGERA) Sepertimana diminta oleh guru ketika sessi amali sains.
Merekod sebarang kerosakan radas semasa ujikaji
Membantu guru menyediakan peralatan dan radas semasa peperiksaan amali mengikut arahan Kertas Penyediaan Peperiksaan.
Memastikan setiap peralatan radas yang digunakan semasa ujikaji dibersihkan dan disimpan di tempat asal. |
|
|
Carta Aliran: Membantu Guru-Guru Sains semasa Ujikaji, Mengawasi Kelas Amali Harian Dan Peperiksaan Amali;
Menerima pesanan dari guru sains |
Lengkap |
Ya |
Penyediaan alat/radas |
Merekodkan sebarang kerosakan |
Tidak Lengkap |
Bincang dengan guru sains |
Membersihkan radas dan menyimpan selepas tamat amali/ujikaji |
Bantu guru semasa kelas ujikaji |
Semak dan sediakan alat mengikut keperluan |
Checklist: Membantu Guru-Guru Sains semasa Ujikaji, Mengawasi Kelas Amali Harian Dan Peperiksaan Amali;
Bil | Tindakan | Tanda ( x ) | Catatan | ||||
1.
2.
3.
4.
|
Disemak pesanan guru dan tandatangani yang dikehendaki semas ujikaji
Memastikan peralatan yang dikehendaki mencukupi dan berfungsi
Membantu guru menyediakan keperluan “URGENT’ seperti diminta oleh guru.
Langkah-langkah keselamatan dipatuhi oleh murid semasa ujikaji
|
|
|
Mengawasi Langkah-Langkah Keselamatan Dalam Makmal
Peraturan Am Dalam Makmal Dan Bilik Persediaan
i. Tidak sesiapa pun boleh makan. Minum atau merokok dalam makmal atau bilik persediaan
ii. Tidak sesiapa pun dibenarkan masuk ke dalam makmal atau bilik persediaan tanpa urusan rasmi.
iii. Semua peralatan sains, bahan kimia dan bahan biologi hendaklah dikembalikan ke tempat asalnya setelah digunakan.
iv. Kelas amali yang masih berjalan di makmal tidak boleh ditinggalkan sedemikian tanpa sebarang pengawasan.
v. Makanan dan minuman adalah dilarang simpan dalam peti sejuk di bilik persediaan untuk kegunaan persendirian
vi. Kakitangan makmal haruslah berpakaian sesuai dan kemas semasa dalam makmal dan bilik persediaan.
vii. Peralatan sains, baja kimia dan bahan biologi yang berada di dalam makmal dan bilik persediaan tidak boleh dibawa keluar tanpa kebenaran.
viii. Langkah-langkah keselamatan makmal mesti dipatuhi semasa berada dalam makmal atau bilik persediaan.
ix. Jangan menjadi bilik persedioaan sebagai tempat rekreasi
x. Setiap kemalangan di dalam makmal mestilah dicatat di dalam Buku Kemalangan Dalam Makmal
Peraturan Makmal Bagi Pelajar;
i. Makmal dan bilik persediaan ialah kawasan larangan. Tidak sesiapa pun dibenarkan masuk tanpa kebenaran guru.
ii. Peralatan sains, bahan kimia dan bahan biologi dalam makmal tidak boleh dibawa keluar tanpa kebenaran guru.
iii. Peralatan sains, bahan kimia atau bahan biologi hanya boleh digunakan atas arahan dan panduan guru.
iv. Semua peralatan sains, bahan kimia atau bahan biologi yang telah digunakan hendaklah dikembalikan ke tempat asalnya.
v. Semua rada hendaklah dibersihkan sebelum dan selepas digunakan.
vi. Eksperimen tidak boleh dilakukan tanpa pengetahuan dan kebenaran guru.
vii. Setiap kerosakan, pecahan atau hal kemalangan perlulah dilaporkan dengan segera kepada guru ataupun kakitangan makmal.
viii. Dilarang bermainmain dengan segala peralatan dan kelengkapan di dalam makmal.
ix. Tidak dibenarkan berpindah dari tempat duduk yang dikhaskan ke tempat lain tanpa kebenaran guru.
x. Kerusi makmal hendaklah diatur dengan kemas. Keadaan dalam makmal hendaklah bersih dan kemas selepas tiap-tiap waktu makmal.
xi. Kertas tidak boleh digunakan untuk menghidupkan api penunu bunsen.
xii. Kayu mancis dan benda-benda lain yang masih berbara mesti dipadamkan sebelum dibuang ke dalam tong sampah.
xiii. Kayu mancis, kertas turas ataupun sebarang sampah dalam bentuk pepejal tidak boleh dibuang ke dalam atau pun ke bawah sinki, tetapi mesti dibuang ke dalam tonbg sampah.
xiv. Makanan dam minuman tidak dibenarkan dibawa masuk ke dalam bilik makmal dan bilik perseidaan
xv. Beg pelajar tidak dibenarkan dibawa masuk ke dalam bilik makmal
xvi. Air pili di dalam makmal tidak boleh diminum
xvii. Tidak dibenarkan menggunakan peti pertolongan cemas tanpa pengetahuan guru.
xviii. Langkah-langkah keselamatan mesti dipatuhi setiap masa.
Peraturan Penggunaan Bahan Kimia;
i. Lebel pada botol mestilah dibaca dengan teliti untuk mempastikan bahawa bahan kimia yang akan digunakan itu betul.
ii. Gunakan sedikit bahan kimia sahaja semasa membuat pemerhatian kerana sedikit bahan kimia adalah mencukupi untuk memberi pemerhatian yang jelas. Jangan membazirkan bahan kimia.
iii. Gunakan spatula untuk mengambil bahan kimia pepejal. Jangan menggunakan tangan.
iv. Botol yang mengandungi bahan kimia mesti ditutup semula dengan segera setelah diambil bahannya.
v. Bahan kimia biasanya adalah beracun dan mengkakis sungguhpun ia dalam larutan cair
Amaran:
Pihak sekolah tidak akan bertanggungjawab atas apa-apa kejadian yang tidak diingini sekiranya seorang pelajar itu tidak mematuhi peraturan-peraturan tersebut di atas
Proses Kerja: Mengawasi Langkah-langkah Keselamatan Dalam Makmal;
Bil | Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Sessi Undang-Undang Peraturan |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13
|
Menyediakan dan mengedarkan peraturan am makmal kepada kakitangan makmal
Menyediakan peraturan makmal bagi murid-murid dan diberi kepada guru sains untuk diedarkan kepada pelajar-pelajar.
Memastikan alat pemadam api berfungsi dengan menghantar untuk diservis sekali setahun.
Menyediakan ‘gebar api’ ditiap-tiap makmal
Memastikan baldi air dan baldi api sentiasa berisi
Mengadakan satu latihan kecemasan kebakaran khas untuk murid-murid di bilik makmal.
Menyediakan satu pelan gambaran tentang laluan yang patut diikuti jika berlaku kecemasan / kebakaran.
Memastikan kandungan peti pertolongan cemas sentiasa lengkap.
Meletakkan notis amaran “MERBAHAYA’ di pintu-pintu bilik stor dan bilik stor dan bilik gas.
Memberi rawatan yang mudah ke atas kecederaan kecil yang berlaku di dalam makmal.
Menyediakan buku rekod memalangan di dalam makmal.
Mempamerkan symbol-simbol bahan kimia yang merbahaya dan juga langkah-langkah keselamatan yang patut diketahui.
Menutup semua suis alat kelengkapan asas.
|
|
|
Carta Aliran: Mengawasi Langkah-Langkah Keselamatan Dalam Makmal
|
| Menyediakan Pekeliling i. Peraturan Am Makmal ii. Peraturan Makmal bagi pelajar |
|
|
|
|
| Pengedaran pekeliling i. Peraturan Am Makmal ii. Peraturan Makmal bagi pelajar |
|
|
|
|
| Menyemak kelengkapan peralatan mencegah kebakaran |
|
|
|
|
| Merekodkan peralatan yang tidak berfungsi atau rosak |
|
|
|
|
| Memaklumkan kepada pihak pengetua |
|
|
|
|
| Mendapatkan kelulusan untuk penghantaran servis peralatan yang tidak berfungsi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Rekod pengeluaran untuk servis |
|
|
|
|
| Terimaan peralatan yang telah dibaiki dan semak dan tempatkan ke tempat asal |
|
|
|
|
| Memaklumkan kepada pihak pengetua |
|
|
|
|
| Semak kandungan bekalan peti pertolongan cemas |
|
|
|
|
| Rekod kekurangan ubat-ubatan |
|
|
|
|
| Laporkan kepada Guru Kanan Sains untuk kelulusan perbekalan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Proses perbekalan |
|
|
|
|
| Terimaan ubat-ubatan |
|
|
|
|
| Kemasukan/ pengeluaran stok |
|
|
|
|
| Lengkapkan peti pertolongan cemas |
|
|
|
|
| Pamerkan tanda-tanda amaran keselamatan di dalam bilik-bilik makmal |
|
|
|
|
| Lebelkan kod tanda keselamatan pada botol bahan-bahan kimia yang merbahaya |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Merokok tambahan lawatan pengawal bagi bahan-bahan mudah terbakar |
|
|
|
|
| Pamerkan langkah-langkah pencegahan kawal ‘FIRST AID’ |
|
|
|
|
| Menutup/mematikan suis bekalan keperluan asas |
Checklist: Mengawal Langkah-Langkah Keselamatan Dalam Makmal
Bil | Tandakan | Tanda ( x ) | Catatan |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Menyemak dan menyediakan peraturan am makmal
Menyemak, menyediakan dan memberi kepada guru sains peraturan makmal bagi murid
Memeriksa alat pemadam kebakaran sekali setahun
Memeriksa peti pertolongan cemas sama ada alat/ubat mencukupi atau tidak. Membuat pesanan pembelian jika terdapat kekurangan.
Latihan pencegahan kebakaran satu kali setahun
Kenyataan ‘JAGALAH KESELAMATAN ANDA’ dipamerkan di setiap makmal
Bahan kimia merbahaya/beracun disimpan di tempat berkunci.
Menyediakan buku kemalangan dalam makmal.
Bahan radioaktif disimpan di tempat selamat
Mempamerkan simbol-simbol bahaya
|
|
|
SENARAI UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN-PERATURAN YANG DIPERLUKAN OLEH PEMBANTU MAKMAL.
Undang-Undang Dan Peraturan-Peraturan Hendaklah Mengikut Buku Panduan Penyelenggaraan Makmal
i. Kakitangan Makmal haruslah berpakaian kemas, bersih dan sesuai semasa dalam bilik penyediaan dan bilik makmal.
ii. Tidak dibenarkan merokok, makan dan minum di dalam bilik makmal dan bilik penyediaan.
iii. Peralatan sains dan bahan kimia tidak dibawa keluar dari makmal tanpa kebenaran.
iv. Kelas amali yang masih berjalan, Pembantu Makmal dan kakitangan makmal tidak dibenarkan meninggalkan kelas.
v. Pesanan guru mesti disediakan sehari sebelum kelas bermula.
vi. Pinjaman alatan/radas dari makmal mestilah direkodkan dalam buku pinjaman
vii. Sebarang kemalangan yang berlaku di makmal hendaklah dilapor dan direkod dalam buku kemalangan.
viii. Sentiasa mempastikan sebarang alat/radas yang kehabisan mesti direkodkan dan berbincang dengan Ketua Jabatan Sains sebelum membuat pembelian.
ix. Tidak sesiapapun dibenarkan masuk ke dalam makmal atau bilik persediaan sebagai tempat rekreasi.
x. Langkah-langkah keselamatan makmal mesti dipatuhi semasa bnerada dalam makmal atau bilik persediaan.
SENARAI JAWATANKUASA YANG DIANGGOTAI OLEH PEMBANTU MAKMAL
i. JK Sebutharga Peralatan Sains
ii. AJK Keselamatan Sekolah
iii. AJK Kewangan Sekolah
iv. AJK Kebajikan Sekolah.
SENARAI BORANG YANG DIGUNAKAN
i. Borang Permohonan Penyediaan Radas
ii. Borang Permohonan Pembelian
iii. Borang Sebutharga
iv. Borang Pesanan Tempatan
v. Borang Pesanan Kerajaan
vi. Borang Stok Penerimaan/Stok Utama
vii. Buku Rekod Pinjaman
viii. Buku Rekod Alat/Pejah
ix. Buku Rekod Kemalangan dalam makmal
x. Borang-Borang KEW.PA
xi. Borang-Borang KEW.PS
BORANG PESANAN PENYEDIAAN RADAS
TARIKH; | MASA: |
TINGKATAN: | NO. RUJ. UJIKAJI: |
Bil | Item | Kuantiti | Spesifikasi | Catatan |
|
|
|
|
|
PERINGATAN:
Borang yang telah dilengkapkan hendaklah diserahkan kepada Pembantu Makmal TIGA (3) hari sebelum tarikh diperlukan
Tandatangan Guru: | T.T. Pembantu Makmal: |
Tarikh Penyerahan: | Tarikh: |
BORANG PERMOHONAN PEMBELIAN
Kepada,
Pengetua,
SMK Datuk Menteri
Ayer Hitam.
Tuan,
Jabatan ini ingin membeli barang-barang yang disenarai di bawah ini untuk kegunaan kami.
Bil | Intem | Kuantiti | Harga Seunit | Harga RM | Catatan |
|
|
|
|
|
|
Tandatangan Pemohon:
( )
Permohonan di atas diluluskan/tindakan diluluskan
Tandatangan:
Pengetua
BORANG SEBUTHARGA
Syarikat | No. Rujukan: |
| Tarikh: |
Tuan,
Sila hantarkan sebutharga untuk senarai alat/radas dan bahan di bawah, sebelum tarikh:________________________
Bil | Intem | Kuantiti | Spesifikasi | Harga Seunit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Catatan:
PESANAN SEKOLAH
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DATUK MENTERI
AYER HITAM, BATU PAHAT, JOHOR.
Pengurus,
Tolong bekalkan barang-barang yang tersebut di bawah ini dengan segera:
Bil | Item | Kuantiti | Harga Seunit | Harga RM | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ringgit: | Jumlah |
|
|
Untuk pembayaran yang cepat, sila hantar invois tuan bersama-sama naskah ASAL penanan ini. Naskah PENDUA adalah untuk simpanan tuan.
Untuk Keguanaan Sekolah
Pesanan Dibuat Oleh | Diluluskan oleh | Pembayaran |
…………………… Peruntukan
…………………… |
……………………. Pengetua | Bil. No. ................... Voucer No............... Cek No. ................... A/C No. ................... Tarikh:...................... |
NORMA KERJA BAGI TUGAS-TUGAS YANG DIJALANKAN OLEH PEMBANTU MAKMAL:
Bil | Jenis Kerja | Masa Yang Diambil | Jumlah Unit Yang Boleh Dijalankan Dalam Seminggu |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
|
Mengisi Borang Pesanan Pembelian
Menerima Borang Pesanan
Merekod dan menyimpan stok
Mengeluarkan stok
Mengawasi dan membantu PAR membuat persediaan di bilik makmal
Mengawasi PAR mengemas bilik makmal
Penyemakan stok secara rawak
Mengawasi aspek-aspek keselamatan/keceriaan
Latihan dan bimbingan bagi PAR Makmal
Catatan:
Masa yang diambil ialah bagi sebuah makmal sahaja |
15 minit
20 minit
55 minit
150 minit 450 minit
450 minit
15 minit
15 minit
15 minit |
1 unit |
SENARAI TUGAS HARIAN
Nama:
Jawatan:
Tarikh: | ||
Bil. | Tugas Saya Hari Ini | Catatan |
|
|
|
Bahan Rujukan:
Buku Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja (Uru san Pentaddbiran, Perkhidmatan dan Kewangan bagi Sekolah Menengah Kementerian Pelajaran Malaysia)
UCAPAN PENGHARGAAN DAN TERIMA KASIH
- Pn. Eva bt. Abdullah
Pengetua, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam
- Pn. Nor Affida bt Jupri
Guru Kanan Mata Pelajaran Sains,
SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam.
- Ketua-Ketua Panitia Sains.
- Pn. Parizah bt Omar, Ketua Pembantu Tadbir N26
- Hj. Mohamaddillah bin Masuri,
Pembantu Makmal, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam.
- Pn. Rosmahwati bt Malek,
Pembantu Makmal, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam.
- Pn. Rosminah bt Muri
Pembantu Makmal, SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam
· Pn. Roslinda bt Hj. Siraj
Pembantu Makmal SMK Datuk Menteri, Ayer Hitam
· Guru-Guru Mata Pelajaran Sains dan
- Semua pihak yang bersama-sama berganding bahu menerbitkan buku ini.
|
assalammualaikum. bole send kan sy soft copy fail meja PM C17? ni emel sy ninie_starlight@yahoo.com
ReplyDeleteSalam.. Boleh email dekat sy softcopy pm c17.ni emel sy
ReplyDeletecikfyra@gmail.com
Salam.. Boleh email dekat sy softcopy pm c17.ni emel sy
ReplyDeletecikfyra@gmail.com
Salam. Boleh email pada saya untuk soft copy fail meja Pembantu Makmal C17. Email saya ina_man71@yahoo.com @ inahkpr@moh.gov.my.
ReplyDeleteAssalam..., mohon emelkan soft copy fail meja PEMBANTU MAKMAL C17. emel : umminajwa67@yahoo.com
ReplyDeleteAssalam..., mohon emelkan soft copy fail meja PEMBANTU MAKMAL C17. emel : umminajwa67@yahoo.com
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalam..
ReplyDeletesaya pun perlukan softcopy fail meja...bole x tlg emailkn juga kpd saya..terima ksh byk kpd tuan tanah....
mohdqhabil@gmail.com
Assalam..
ReplyDeletesaya pun perlukan softcopy fail meja...bole x tlg emailkn juga kpd saya..terima ksh byk kpd tuan tanah....
undergamat@gmail.com
Assalam..jika boleh share softcopy fail meja ini,boleh emailkan kepada saya zarir100@gmail.com.
ReplyDeleteterima kasih
as salam...boleh email kan pada saya fail meja pembantu makmal??? maaf saya orang baru masih tak punya contoh tuk buat...dan saya sorang sahaja pembantu makmal di sekolah saya sekarang...perlu buat port folio email pada saya ye tuan/puan...saya sangat hargai
ReplyDeleteBellbambam@gmail.com
Assalam, saya masih baru dn sgt2 mengharapkn contoh fail meja. Mohon sgt dpt emsil kpd wnhz2001@yahoo.com
ReplyDeleteMoga Allah merahmati tuan dgn ganjaran pahala yg berpanjangan